Intellectual capital and the competitiveness of banks in Poland

Authors

Karolina Anielak-Sobczak
Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Biznesu i Handlu Międzynarodowego
https://orcid.org/0000-0003-0255-2135

Keywords:

intellectual capital, bank, competitiveness, synthetic measure, multidimensional statistical analysis, innovation

Synopsis

Contemporary banks operating in the knowledge-based economy are constantly looking for sources to improve their competitiveness and attractiveness in relation to the banking sector. Therefore, it becomes necessary to be able to react flexibly to changes in the market environment and to creatively use one's resources and experience. Nowadays, the banking services market has a similar product offer, similar functionality of the available distribution channels, which draws the managers' attention to the so-called soft factors of competitive advantage. Intellectual capital is the source of the bank's intangible resources, such as knowledge, employee skills, quality of service, relationships and social image as well as innovations. 

This monograph focuses on the structure of intellectual capital and its impact on the competitiveness of banks. The concept of dividing the bank's intellectual capital into three subsystems was presented: organizational capital (KORG), innovative capital (KINN) and institutional capital (KINS). In the monograph, the author used a multidimensional static analysis, as part of which a proprietary synthetic measure of the competitiveness of banks was built. It was calculated on the basis of 26 diagnostic indicators related to the assessment of intellectual and economic capital, which, according to the author, have the greatest impact on competitiveness. Thanks to this, she created rankings in terms of their competitiveness for a group of 10 listed commercial banks in Poland in 2009-2020.

References

Adamska M. (2019), Zarządzanie kapitałem intelektualnym w erze gospodarki cyfrowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole.
View in Google Scholar

Baka W. (1998), Polski sektor bankowy na tle bankowości europejskiej, [w:] Integracja europejska a strategie banków komercyjnych, red. W. Baka, Międzynarodowa Szkoła Bankowości i Finansów, Katowice.
View in Google Scholar

Balicki A. (2009), Statystyczna analiza wielowymiarowa i jej zastosowania społeczno-ekonomiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
View in Google Scholar

Bartosik-Purgat M., Linkiewicz A. (2017), Konsument oraz proces decyzyjny w warunkach globalizacji, [w:] Zachowania konsumentów. Globalizacja, nowe technologie, aktualne trendy, otoczenie społeczno-kulturowe, red. M. Bartosik-Purgat, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
View in Google Scholar

Bartoszewski B., Pniewski K. (2000), Pomiar tworzenia wartości w systemie zarządzania wartością, [w:] Value Based Management. Koncepcje, narzędzia, przykłady, red. A. Szablewski, K. Pniewski, B. Bartoszewski, Poltext, Warszawa.
View in Google Scholar

Białasiewicz M. (2000), Konkurencyjność przedsiębiorstw – istota i podejścia do strategii konkurencji, [w:] Uwarunkowania i sposoby wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw, red. M. Białasiewicz, Economicus, Szczecin.
View in Google Scholar

Bratnicki M. (2001), Dylematy i pułapki współczesnego zarządzania, Polska Akademia Nauk Oddział w Katowicach–Wydawnictwo Gnome, Katowice.
View in Google Scholar

Brdulak J. J. (2005), Zarządzanie wiedzą a proces innowacji produktu. Budowanie przewagi konkurencyjnej firmy, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
View in Google Scholar

Brooking A. (1999), Corporate Memory. Strategies for Knowledge Memory, International Thomson Business Press, London.
View in Google Scholar

Burton R. M., Obel B., Hakonsson D. D. (2020), Organizational design: A step by step approach, Cambridge University Press, Cambridge.
View in Google Scholar

Canals J. (1993), Competitive Strategies in European Banking, Clarendon Press, Oxford.
View in Google Scholar

Cantatore F., Crawford-Spencer E. (2018), Effective Intellectual Property Management for Small to Medium Business and Social Enterprises, Brown Walker Press, Irvine–Boca Raton.
View in Google Scholar

Capiga M. (2003), Ocena działalności placówki operacyjnej banku. Dylematy metodologiczne i praktyczne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
View in Google Scholar

Capiga M. (2005), Kapitał klienta banku. Wybrane aspekty zarządzania i oceny, Biblioteka Bankowca, Łódź.
View in Google Scholar

Chansarn S. (2008), The relative efficiency of commercial banks in Thailand: DEA approach, Research Institute of Bangkok University, Bangkok.
View in Google Scholar

Chybalski F. (2012), Skuteczność i efektywność systemu emerytalnego. Koncepcja analizy i próba pomiaru, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.
View in Google Scholar

Davis K. (2007), Banking concentration, financial stability and public policy. Structure and resilience of the financial system, [w:] The Structure and Resilience of the Financial System, red. Ch. Kent, J. Lawson, Reserve Bank of Australia, Sydney.
View in Google Scholar

Duho K. C. T., Onumah J. M. (2018), The Determinants of Intellectual Capital Performance of Banks in Ghana. An Empirical Approach, University of Ghana, Accra.
View in Google Scholar

Duraj J., Papiernik-Wojdera M. (2010), Przedsiębiorczość i innowacyjność, Difin, Warszawa.
View in Google Scholar

Durlik D. (2007), Inżynieria zarządzania: strategia i projektowanie systemów produkcyjnych, cz. 1, Placet, Warszawa.
View in Google Scholar

Dziechciarz J. (2002), Ekonometria. Metody, przykłady, zadania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
View in Google Scholar

Edvinsson L., Malone M. (1997), Intellectual Capital: Realizing Your Company’s True Value by Finding Its Hidden Brainpower, Harper Business, New York.
View in Google Scholar

Edvinsson L., Malone M. (2001), Kapitał intelektualny. Poznaj prawdziwą wartość swojego przedsiębiorstwa, odnajdując jego ukryte korzenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
View in Google Scholar

Gatnar E., Walesiak M. (2004), Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
View in Google Scholar

Gigante G., Previati D. A. (2013), Empirical Analysis of Intellectual Capital Disclosure Practices in Banks in Spain, Portugal and Greece, Palgrave Macmillan, London.
View in Google Scholar

Godziszewski B. (1999), Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstwa jako źródło przewagi konkurencyjnej i podstawa stosowanych instrumentów konkurowania, [w:] Budowanie potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa, red. M. J. Stankiewicz, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Toruń.
View in Google Scholar

Godziszewski B. (2001), Zasobowe uwarunkowania strategii przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń.
View in Google Scholar

Gostomski E. (2019), Bankowość spółdzielcza. Warto znać, warto korzystać, Bankowy Ośrodek Doradztwa i Edukacji, Poznań.
View in Google Scholar

Grabiński T., Wydymus S., Zeliaś A. (1989), Metody taksonomii numerycznej w modelowaniu zjawisk społeczno-gospodarczych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
View in Google Scholar

Gross-Gołacka E., Jefmański B., Spałek P. (2020), Kapitał intelektualny przedsiębiorstw w Polsce – wybrane aspekty teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
View in Google Scholar

Grudzewski W., Hejduk I. (2002), Przedsiębiorstwo przyszłości – wizja strategiczna, Difin, Warszawa.
View in Google Scholar

Grzegorczyk W. (1997), Strategie marketingowe banków, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
View in Google Scholar

Grzybowska K., Awasthi A. (2020), Literature review on sustainable logistics and sustainable production for Industry 4.0., [w:] Sustainable Logistics and Production in Industry 4.0. New Opportunities and Challenges, red. K. Grzybowska, A. Awasthi, R. Sawhney, Springer, New York
View in Google Scholar

Haffer R. (2002), Systemy zarządzania jakością w budowaniu przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
View in Google Scholar

Harasim J. (2004), Strategie marketingowe w bankowości detalicznej w Polsce, Biblioteka Menedżera i bankowca, Warszawa.
View in Google Scholar

Harasim J. (2007), Strategie marketingowe w osiąganiu przewagi konkurencyjnej w bankowości detalicznej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
View in Google Scholar

Harasim J.(2009), Konkurencyjność i efektywność działania banku, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
View in Google Scholar

Hatch M. J. (2002), Teoria organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
View in Google Scholar

Hofmann J. (2007), Financing Based on Intellectual Capital, Valuation and Vehicles, Deutsche Bank Research, Berlin.
View in Google Scholar

Iwanicz-Drozdowska M. (1999), Metody oceny działalności banku, Poltext, Warszawa.
View in Google Scholar

Januszkiewicz W. (2001), Konkurencyjność polskiego sektora usług, [w:] Przedsiębiorczość i konkurencyjność, red. J. Kotowicz-Jawor, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa.
View in Google Scholar

Jaworski W. L. (1998), Banki polskie – warunki przetrwania, [w:] Finanse i bankowość – dźwignie wzrostu gospodarczego, t. 1, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin–Międzyzdroje.
View in Google Scholar

Jaworski W. L., Zawadzka Z. (red.) (2006), Bankowość. Podręcznik akademicki, Poltext, Warszawa.
View in Google Scholar

Jonas A. (2002), Strategie konkurencji na rynku usług bankowych, Biblioteka Menedżera i Bankowca, Warszawa.
View in Google Scholar

Kaplan R. S., Norton D. P. (2001), Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
View in Google Scholar

Kasiewicz S. (2006), Zmiany warunków konkurencyjności przedsiębiorstw, [w:] Kapitał intelektualny, spojrzenie perspektywy interesariuszy, red. S. Kasiewicz, W. Rogowski, M. Kicińska, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
View in Google Scholar

Kawa P. (2010), Wybrane problemy i aspekty zarządzania. Teoria i praktyka, Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie, Kraków.
View in Google Scholar

Kehle K. E. (2016), A Dissertation Submitted in Fulfilment of the Requirements for the Degree of Master of Commerce, University of Kwazulu-Natal, Pinetown.
View in Google Scholar

Kieżel M. (2004), Strategie promocji detalicznych produktów bankowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
View in Google Scholar

King M., Nesbitt R. (2020), The Technological Revolution in Financial Services: How Banks, FinTechs, and Customers Win Together, University of Toronto Press, Toronto.
View in Google Scholar

Kleer J. (2000), Czym jest G.O.W.?, [w:] Gospodarka oparta na wiedzy. Perspektywy Banku Światowego, red. A. Kukliński, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa.
View in Google Scholar

Klimontowicz M. (2013), Znaczenie innowacji dla konkurencyjności banku – wyniki badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
View in Google Scholar

Korenik D. (2009), Odpowiedzialność banku komercyjnego. Próba syntezy, Difin, Warszawa.
View in Google Scholar

Korsakiene R., Grybaite V. (2017), Strateginis organizacijų valdymas: mokomoji knyga, Technika, Vilnius.
View in Google Scholar

Kosiński B. (1999), Zarządzanie przedsiębiorstwem bankowym, Poltext, Warszawa.
View in Google Scholar

Kosiński B. (2007), Tendencje rozwojowe na rynku usług bankowych, [w:] Bankowość na świecie i w Polsce – stan obecny i tendencje rozwojowe, red. I. Oręziak, B. Pietrzak, Instytut Naukowo-Wydawniczy Olympus, Warszawa.
View in Google Scholar

Kukuła K. (2000), Metoda unitaryzacji zerowanej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
View in Google Scholar

Kwiatkowska K. (2012), Analiza sytuacji ekonomiczno-finansowej banków spółdzielczych, [w:] Wybrane historyczne i współczesne aspekty rozwoju banków spółdzielczych w Polsce, red. M. Stefański, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku, Włocławek.
View in Google Scholar

Laanti M. (2017), Agile Transformation Model for Large Software Development Organizations, [w:] XP’17: Proceedings of the XP2017 Scientific Workshops, Association for Computing Machinery, New York.
View in Google Scholar

Lev B. (2001), Intangibles: Management, Measurement and Reporting, Brookings Institution Press, Washington.
View in Google Scholar

Lubiński M. (1995), Konkurencyjność gospodarki. Pojęcia i sposób mierzenia, [w:] Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki Polski – uwarunkowania i perspektywy, red. M. Lubiński, Instytut Rozwoju i Studiów Strategicznych, Warszawa.
View in Google Scholar

Luthy D. H. (1998), Intellectual Capital and its Measurement, College of Business.
View in Google Scholar

Marcinkowska M. (2006), Wykorzystanie zasobów niematerialnych w tworzeniu wartości banków, [w:] Bankowość, red. J. Węcławski, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
View in Google Scholar

Marcinkowska M. (2007a), Kapitał intelektualny jako czynnik przewagi konkurencyjnej banków, [w:] Kapitał intelektualny w realizacji celów Strategii Lizbońskiej, red. J. Bieliński, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
View in Google Scholar

Marcinkowska M. (2007b), Ocena działalności instytucji finansowych, Difin, Warszawa.
View in Google Scholar

Marcinkowska M. (2013), Kapitał relacyjny banku, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
View in Google Scholar

McKinsey Global Institute (2020), Getting Tangible About Intangibles: The Future of Growth and Productivity?, Discussion Paper, Amsterdam.
View in Google Scholar

Miklaszewska E. (2010), Wpływ deregulacji rynków finansowych na strategie banków komercyjnych, [w:] Bank na rynku finansowym: problemy skali, efektywności i nadzoru, red. E. Miklaszewska, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
View in Google Scholar

Mikulec A. (2011), Wielowymiarowa analiza efektywności inwestycji, [w:] Nieklasyczne metody oceny efektywności i ryzyka. Otwarte Fundusze Emerytalne, red. Cz. Domański, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
View in Google Scholar

Młodak A. (2006), Analiza taksonomiczna w statystyce regionalnej, Difin, Warszawa.
View in Google Scholar

Mroziewski M. (2008), Kapitał intelektualny współczesnego przedsiębiorstwa. Koncepcje, metody wartościowania i warunki jego rozwoju, Difin, Warszawa.
View in Google Scholar

Nadler D. A, Tushman M. L. (1986), Managing Strategic Organizational Change, Delta Consulting Group, New York.
View in Google Scholar

Nocoń B., Zborowski B. (2015), Bankowość mobilna i płatności mobilne, [w:] Wyzwania informatyki bankowej, red. A. Kawiński, A. Sieradz, Europejski Kongres Finansowy, Gdańsk.
View in Google Scholar

Nowosielski S. (2008), Skuteczność i efektywność realizacji procesów gospodarczych, [w:] Mikroekonomiczne aspekty funkcjonowania przedsiębiorstw, red. T. Dudycz, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
View in Google Scholar

Ostasiewicz W. (1998), Statystyczne metody analizy danych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
View in Google Scholar

Pawłowska M. (2014), Konkurencja w sektorze bankowym. Teoria i wyniki empiryczne, C.H. Beck, Warszawa.
View in Google Scholar

Pawłowska M. (2017), Konkurencja w sektorze bankowym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
View in Google Scholar

Pietruszka-Ortyl A. (2002), Kapitał intelektualny wyznacznikiem poziomu zasobów niematerialnych przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych.
View in Google Scholar

Pietrzak J. (2002a), Czynniki przewagi konkurencyjnej na rynku bankowych usług detalicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
View in Google Scholar

Pioch J. (2008), Metodologia wyceny kapitału intelektualnego – zagadnienia wybrane, [w:] Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa w warunkach zakłóceń na rynkach finansowych, red. J. Bieliński, M. Czerwińska, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot.
View in Google Scholar

Piwowarczyk J. (2011), Partycypacja w zarządzaniu a motywowanie pracowników, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
View in Google Scholar

Porter M. E. (1985), Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance: with a New Introduction Advantage of Nations, Free Press, New York.
View in Google Scholar

Przybyła M. (2007), Zarządzanie: kontekst strategiczny, kulturowy i zasobowy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
View in Google Scholar

Przybyszewski R. (2007), Kapitał ludzki w procesie kształtowania gospodarki opartej na wiedzy, Difin, Warszawa.
View in Google Scholar

Rogowski W. (2006), Kapitał intelektualny jako generator nowych czynników konkurencyjnych, [w:] Kapitał intelektualny. Spojrzenie z perspektywy interesariuszy, red. S. Kasiewicz, W. Rogowski, M. Kicińska, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
View in Google Scholar

Rose P. (1997), Zarządzanie bankiem komercyjnym. Wytwarzanie i sprzedaż usług finansowych, Związek Banków Polskich, Warszawa.
View in Google Scholar

Rosińska-Bukowska M. (2007), Globalna sieć biznesowa jako konsekwencja nowego paradygmatu konkurencyjności w gospodarce opartej na wiedzy, [w:] Region w gospodarce opartej na wiedzy, red. A. Jewtuchowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
View in Google Scholar

Rosińska-Bukowska M. (2012a), Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
View in Google Scholar

Rosińska-Bukowska M. (2012b), Społeczna odpowiedzialność biznesu w procesie kreacji wartości dodanej przedsiębiorstwa, [w:] Kreacja wartości przedsiębiorstw. Nowe trendy i kierunki rozwoju, red. M. Jabłoński, K. Zamasz, Prace Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza.
View in Google Scholar

Rosińska-Bukowska M. (2014a), Rola kapitału intelektualnego w kreowaniu wartości współczesnych przedsiębiorstw, [w:] Współczesne trendy i wyzwania w zarządzaniu wartością przedsiębiorstw. Finanse – strategie – kompetencje, red. M. Jabłoński, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza.
View in Google Scholar

Rosińska-Bukowska M. (2020a), Corporate finance – China’s big four banks, [w:] China’s Economic Growth – Selected Financial Aspects, red. M. Rosińska-Bukowska, K. Zielińska-Lont, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
View in Google Scholar

Roszyk-Kowalska G. (2005), Kapitał intelektualny – wartość przedsiębiorstwa, [w:] Zarządzanie restrukturyzacją przedsiębiorstw w procesie globalizacji gospodarki, red. R. Borowiecki, A. Jaki, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Warszawa–Kraków.
View in Google Scholar

Rzempała J. (2007), Kapitał intelektualny jako źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 453, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
View in Google Scholar

Saisana M., Tarantola S. (2002), State-of-the-art Report on Current Methodologies and Practices for Composite Indicator Development, EUR 20408 EN, European Commission – Joint Research Centre.
View in Google Scholar

Schumpeter J. A. (1934), The Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Capital, Credits, Interest, and the Business Cycle, Transaction Publishers, Piscataway.
View in Google Scholar

Skawińska E. (2002), Konkurencyjność przedsiębiorstw – nowe podejście, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
View in Google Scholar

Skikiewicz R. (2007), Jakość usług a konkurencyjność banków, [w:] Badanie konkurencji i konkurencyjności przedsiębiorstw i produktów na rynku, red. S. Młynarski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
View in Google Scholar

Skrzypek E. (2005), Kapitał intelektualny oraz możliwości jego wyceny, [w:] Kapitał intelektualny jako szansa na poprawę jakości zarządzania w warunkach globalizacji, t. 1, red. E. Skrzypek, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
View in Google Scholar

Skrzypek E. (2006), Zarządzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym w globalnym otoczeniu, [w:] Zarządzanie przedsiębiorstwem w dynamicznym i globalnym otoczeniu, red. W. Sitko, Lubelskie Centrum Marketingu, Lublin.
View in Google Scholar

Skrzypek E. (2009), Pomiar jako warunek skutecznego zarządzania kapitałem intelektualnym organizacji, [w:] Zarządzanie przedsiębiorstwem w otoczeniu biznesowym, red. W. Sitko, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, Lublin.
View in Google Scholar

Sobczak A., Strojny M. (2004), Zarządzanie wiedzą jako czynnik zwiększania konkurencyjności organizacji gospodarczych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
View in Google Scholar

Sobolewska S. (2006), Zarządzanie wiedzą o kliencie źródłem wartości przedsiębiorstwa, [w:] Współczesne źródła wartości przedsiębiorstwa, red. B. Dobiegała-Korona, A. Herman, Difin, Warszawa.
View in Google Scholar

Sokołowska A. (2005), Zarządzanie kapitałem intelektualnym w małym i średnim przedsiębiorstwie, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa.
View in Google Scholar

Sokołowska A. (2006), Zarządzanie kapitałem intelektualnym w małym przedsiębiorstwie, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa.
View in Google Scholar

Sopińska A. (2005a), Istota kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, [w:] Pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, red. P. Wachowiak, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
View in Google Scholar

Sopińska A. (2005b), Przewaga konkurencyjna, [w:] Pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, red. P. Wachowiak, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
View in Google Scholar

Stankiewicz M. J. (2005), Elementy wiedzy kluczowe dla konkurencyjności przedsiębiorstw – w świetle badań empirycznych, [w:] Wiedza jako czynnik międzynarodowej konkurencyjności w gospodarce, red. B. Godziszewski, M. Haffer, M. Stankiewicz, Dom Organizatora, Toruń.
View in Google Scholar

Stankiewicz M. J. (2006), Zarządzanie wiedzą jako kluczowy czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa, Dom Organizatora, Toruń.
View in Google Scholar

Stec M. (2021), Dokładność danych statystycznych w badaniach zjawisk złożonych. Wpływ na wyniki oceny zrównoważonego rozwoju województw Polski, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.
View in Google Scholar

Steward T. A. (1997), Intellectual Capital, Bantam Doubleday Dell Publishing Group, New York.
View in Google Scholar

Stewart A. (2001), The Wealth of Knowledge. Intellectual Capital and the Twenty-First Century Organization, Nicholas Brealey Publishing, London.
View in Google Scholar

Strahl D. (1997), Modele zarządzania bankiem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
View in Google Scholar

Strahl D. (2006), Metody oceny rozwoju regionalnego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
View in Google Scholar

Strojny M. (2003), Metody i narzędzia pomiaru kapitału intelektualnego, [w:] Pomiar i rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwie, red. D. Dobija, Poltext, Warszawa.
View in Google Scholar

Sveiby K. E. (1997), The Organizational Wealth: Managing and Measuring Knowledge Based Assets, Barnet-Koehler Publisher, San Francisco.
View in Google Scholar

Swadźba S. (2006), Analiza porównawcza poziomu liberalizacji systemów gospodarczych krajów członkowskich Unii Europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
View in Google Scholar

Szałkowski A. (2005), Rozwój kapitału intelektualnego współczesnej organizacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
View in Google Scholar

Szpringer W. (2017), Nowe technologie a sektor finansowy. FinTech jako szansa i zagrożenie, Poltext, Warszawa.
View in Google Scholar

Śledzik K. (2011), Kapitał intelektualny a wartość rynkowa banków giełdowych, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
View in Google Scholar

Toffler A. H. (1986), Trzecia fala, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
View in Google Scholar

Toffler A. H. (1996), Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Zysk i S-ka, Poznań.
View in Google Scholar

Toffler A. H. (1999), Szok przyszłości, Zysk i S-ka, Poznań.
View in Google Scholar

Trompenaars A. (2000), Siedem kultur kapitalizmu, Dom Wydawniczy ABC, Kraków.
View in Google Scholar

UNDP (2021), Human Development Report 2020, https://hdr.undp.org/en/2020-report (dostęp: 13.01.2021).
View in Google Scholar

Urbanek G. (2007), Pomiar kapitału intelektualnego i aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
View in Google Scholar

Walesiak M. (2000), Klasyfikacja i analiza danych. Teoria i zastosowania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
View in Google Scholar

WEF (2021), Global Competitivness Index, https://www.vision2021.ae/en/national-agenda-2021/list/card/global-competitiveness-index (dostęp: 12.11.2021).
View in Google Scholar

Wierzba R., Czerwińska M., Śledzik K. (red.) (2010), Kapitał intelektualny jako generator konkurencyjności banków, „Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego”, nr 4 (3), Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
View in Google Scholar

WIPO (2021), Global Innovation Index 2021, https://www.wipo.int/global_innovation_index/en/2021 (dostęp: 10.12.2021).
View in Google Scholar

Zaborowska R. (2009), Kapitał intelektualny w przedsiębiorstwie, Przedsiębiorstwo Wydawnicze Ars Boni et Aequi, Poznań.
View in Google Scholar

Zaleska M. (2002), Ocena ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa przez analityka bankowego, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
View in Google Scholar

Zaleska M. (2007), Ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej banku, [w:] Współczesna bankowość, red. M. Zaleska, Difin, Warszawa.
View in Google Scholar

ZBP (2020), Polska i Europa. Nowe rozdanie gospodarcze, Bankowcy dla Edukacji, Warszawa.
View in Google Scholar

ZBP (2021), Banki 2021. Raport o sytuacji ekonomicznej banków, Fundacja Warszawski Instytut Bankowości, Warszawa.
View in Google Scholar

Zeliaś A. (2000), Taksonomiczna analiza przestrzennego zróżnicowania poziomu życia w Polsce w ujęciu dynamicznym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
View in Google Scholar

Zeliaś A. (2004), Poziom życia w Polsce i w krajach Unii Europejskiej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
View in Google Scholar

Zeliaś A., Pawełek B., Wanat S. (2002), Metody statystyczne. Zadania i sprawdziany, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
View in Google Scholar

Zimniewicz K. (2001), Możliwości wykorzystania współczesnych koncepcji zarządzania w celu podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstw, [w:] Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw w warunkach integracji europejskiej, red. A. Limański, Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych, Katowice.
View in Google Scholar

Adamowicz T. (2002), Analiza zmian efektywności „dużego” banku na podstawie modelu dekompozycji wskaźnikowej Davida Cole’a, „Bank i Kredyt”, nr 4, s. 63–72.
View in Google Scholar

Adams M. (2010), The intangibles decade: Looking forward to 2020, “Intellectual Asset Management”, vol. 1, s. 24–27.
View in Google Scholar

Afridi M. A., Khan I., Khan M. (2021), The relationship between intellectual capital and bank’s productivity in Pakistan, “Abasyn Journal of Social Sciences”, vol. 14 (1), s. 158–169.
View in Google Scholar

Ahmad N. H., Ramayah T., Wilson C., Kummerow L. (2010), Is entrepreneurial competency and business success relationship contingent upon business environment? A study of Malaysian SMEs, “International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research”, vol. 16 (3), s. 182–203.
View in Google Scholar

AlAli M. S. (2020), Staff efficiency effects on financial performance. A case study on Kuwaiti Banks, “International Journal of Business and Applied Social Science, vol. 6 (8), s. 59–63.
View in Google Scholar

Allameh S., Abbasi S., Shokrani S. (2010), The mediating role of organizational learning capability between intellectual capital and job satisfaction, “European Journal of Social Sciences”, vol. 17 (1), s. 1–12.
View in Google Scholar

Amit R., Schoemaker P. (1993), Strategic and organizational rent, “Strategic Management Journal”, vol. 14 (1), s. 33–46.
View in Google Scholar

Andriessen D. (2001), Weightless wealth: Four modifications to standard IC theory, “Journal of Intellectual Capital”, vol. 2 (3), s. 204–214.
View in Google Scholar

Anginer D., Demirguç-Kunt A., Zhu M. (2012), How does bank competition affect systemic stability?, “Policy Research Working Paper”, vol. 5981, s. 1–39.
View in Google Scholar

Anielak-Sobczak K. (2022), A bank’s intellectual capital and its importance in building competitiveness on the example of Polish listed banks, “Economics and Law”, vol. 21 (1), s. 5–24.
View in Google Scholar

Anisah R. N. (2016), The effect of intellectual capital toward company financial performance with competitive advantage as intervening variable, “Jurnal Akuntansi & Investasi”, vol. 17 (2), s. 215–226.
View in Google Scholar

Athanasoglou P. P., Brissimis S. N., Delis M. D. (2008), Bank-specific, industry-specific and macroeconomic determinants of bank profitability, “Journal of International Financial Markets, Institutions and Money”, vol. 18 (2), s. 121–136.
View in Google Scholar

Auka D. O., Bosire J. N., Matern V. (2016), Perceived service quality and customer loyalty in retail banking in Kenya, “British Journal of Marketing Studies”, vol. 1 (3), s. 32–61.
View in Google Scholar

Baima G., Forliano C., Santoro G., Vrontis D. (2021), Intellectual capital and business model: A systematic literature review to explore their linkages, “Journal of Intellectual Capital”, vol. 22 (3), s. 653–679.
View in Google Scholar

Bartosik-Purgat M., Jankowska B., Götz M. (2018), International aspects and challenges of digital transformation, „Gospodarka Narodowa” , nr 293 (1), s. 87–102.
View in Google Scholar

Benston G. J., Hunter W. C., Wall L. D. (1995), Motivations for bank mergers and acquisitions: Enhancing the deposit insurance put option versus earnings diversification, “Journal of Money, Credit and Banking”, vol. 27 (3), s. 777–788.
View in Google Scholar

Beyer K. (2010), Kapitał intelektualny jako zasób przedsiębiorstwa – koncepcja i modele zarządzania, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 571, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, nr 17, s. 171–182.
View in Google Scholar

Beyer K. (2016), A case study of intellectual capital management in a Polish commercial bank, „Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia”, nr 4 (82), cz. 2, s. 669–677.
View in Google Scholar

Bikker J. A., Haaf K. (2002), Competition, concentration and their relationship: An empirical analysis of the banking industry, “Journal of Banking and Finance”, vol. 26 (11), s. 2191–2214.
View in Google Scholar

Bontis N. (1999), Managing organizational knowledge by diagnosing intellectual capital: Framing and advancing the state of the field, “International Journal of Technology Management”, vol. 18 (5–8), s. 433–463.
View in Google Scholar

Bontis N., Cabrita M. (2008), Intellectual capital and business performance in the Portuguese banking industry, “International Journal of Technology Management”, vol. 43 (1–3), s. 212–237.
View in Google Scholar

Bontis N., Chua W., Richardson S. (2000), Intellectual capital and nature of business in Malaysia, “Journal of Intellectual Capital”, vol. 1 (1), s. 85–100.
View in Google Scholar

Boone J. (1999), Intensity of competition and the incentive to innovate, “International Journal of Industrial Organization”, vol. 19 (1), s. 705–726.
View in Google Scholar

Burton R. M. (2015), Extraordinary survival from ordinary resources – how so?, “Management and Organization Review”, vol. 11 (3), s. 413–417.
View in Google Scholar

Buszko A. (2011), Wpływ kapitału intelektualnego na pozycję konkurencyjną banków komercyjnych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 171, s. 136–147.
View in Google Scholar

Capiga M. (2002), Efektywność jako kryterium oceny banku, „Bank”, nr 3, s. 48–51.
View in Google Scholar

Capiga M., Harasim J. (2002), Cele strategiczne a wskaźniki oceny banku w relacji centrala – oddział, „Prace Naukowe. Akademia Ekonomiczna w Katowicach”, nr 1 (1), s. 13–22.
View in Google Scholar

Caprio G., Demirguç-Kunt A., Kane E. J. (2010), The 2007 meltdown in structured securitization: Searching for lessons, not scapegoats, “The World Bank Research Observer”, vol. 25 (1), s. 125–155.
View in Google Scholar

Chen T. (1999), Critical success factors for various strategies in the banking industry, “International Journal of Bank Marketing”, vol. 17 (2), s. 83–91.
View in Google Scholar

Chinoperekweyi J. (2019), Comparative analysis of organizational effectivness in banking. A case study of the Zimbabwean banking sector, “International Journal of Commerce and Management Research”, vol. 5 (1), s. 13–21.
View in Google Scholar

Choudhary J. (2010), Performance impact of intellectual capital: A study of Indian IT sector, “International Journal of Business and Management”, vol. 5 (9), s. 72–80.
View in Google Scholar

Chung K. H., Pruitt S. W. (1994), A simple approximation of Tobin’s q, “Financial Management”, vol. 23 (3), s. 70–74.
View in Google Scholar

Collis D. J., Montgomery C. A. (2009), Competing on resources, “Harvard Business Review”, vol. 86 (7–8), s. 140–150.
View in Google Scholar

Cornaggia J., Mao Y., Tian X., Wolfe B. (2015), Does banking competition affect innovation?, “Journal of Financial Economics”, vol. 115, s. 519–538.
View in Google Scholar

Czech T., Szlachetka E. (2008), Outsourcing działalności firm inwestycyjnych według MIFID (cz. II), „Prawo Bankowe”, nr 3 (1), s. 23–45.
View in Google Scholar

Dąbrowa M. (2018), Wskaźnik rozwoju społecznego (HDI) jako miernik poziomu życia. Wykorzystanie metody dystansowej, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, nr 39 (3), s. 159–172.
View in Google Scholar

Depta A., Wojtaszek H. (2015), Analiza aspektów motywacyjnych i organizacyjnych banku XYZ, „Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej”, nr 1203, s. 23–36.
View in Google Scholar

Devlin J., Ennew C. T. (1997), Understanding competitive advantage in retail financial services, “International Journal of Bank Marketing”, vol. 15 (3), s. 73–82.
View in Google Scholar

Dietz M., Jenkins P., Kapashi R., Lemerle M., Mehta A., Quetti L. (2018), New rules for an old game: Banks in a changing world of financial intermediation, McKinsey Global Banking Annual Review.
View in Google Scholar

Dwojacki P., Nogalski B., Sikorski C. (1999), Zarządzanie w nowych czasach, „Przegląd Organizacji”, nr 9, s. 14–18.
View in Google Scholar

Forte W., Tucker J., Matonti G., Nicolo G. (2017), Measuring the intellectual capital of Italian listed companies, “Journal of Intellectual Capital” 2017, vol. 18 (4), s. 710–732.
View in Google Scholar

Fungacova Z., Solanko L., Weill L. (2014), Does competition influence the bank lending channel in the euro area?, “Journal of Banking & Finance”, vol. 49, s. 356–366.
View in Google Scholar

Galende J., de la Fuente J. (2013), Internal factors determining a firm’s innovative behavior, “Research Policy”, vol. 32 (5), s. 715–736.
View in Google Scholar

Gan K., Saleh Z. (2017), Intellectual capital and corporate performance of technology intensive companies: Malaysia evidence, “Asian Journal of Business and Accounting”, vol. 1 (1), s. 113–130.
View in Google Scholar

Garanina T., Hussinki H., Dumay J. (2021), Accounting for intangibles and intellectual capital: A literature review from 2000 to 2020, “Accounting & Finance” 2021, vol. 61 (4), s. 111–140.
View in Google Scholar

Gaston-Gelos R., Roldos J. (2002), Consolidation and market structure in emerging market banking system, “IMF Working Paper”, no. 186, s. 1–29.
View in Google Scholar

Gigante G. (2013), Intellectual capital and bank performance in Europe, “Accouting and Finance Research”, vol. 2 (4), s. 20–28.
View in Google Scholar

Goh P. C. (2005), Intellectual capital performance of commercial banks in Malaysia, “Journal of Intellectual Capital”, vol. 6 (3), s. 385–396.
View in Google Scholar

Gomber P., Kauffman R. J., Parker C., Weber B. W. (2018), On the Fintech revolution: Interpreting the forces of innovation, disruption and transformation in financial services, “Journal of Management Information Systems”, vol. 35 (1), s. 220–265.
View in Google Scholar

Gonzales M. V. R., Guerrero M. M. (2004), New competitors in banking services, “Journal of Financial Services Marketing”, vol. 9, s. 126–137.
View in Google Scholar

Gospodarowicz M. (2000), Procedury analizy i oceny banków komercyjnych, „Materiały i Studia NBP”, nr 113, s. 87–96.
View in Google Scholar

Gostomski E. (2017), Digitalizacja a działalność banków spółdzielczych, „Nowoczesny Bank Spółdzielczy”, nr 2, s. 11–59.
View in Google Scholar

Gradoń W., Szustak G. (2016), Wybrane determinanty wartości banku, „Zarządzanie i Finanse”, nr 14 (3), s. 37–54.
View in Google Scholar

Grigorian D., Manole V. (2002), Determinants of commercial bank performance in transition, “World Bank Policy Research Paper”, no. 2850, s. 1–28.
View in Google Scholar

Halkos G., Tzeremes N. (2013), Estimating the degree of operating efficiency gains from a potential bank, merger and acquisition: A DEA bootstrapped approach, “Journal of Banking & Finance”, vol. 37 (5), s. 1658–1668.
View in Google Scholar

Hamel G., Prahalad C. K. (1993), Strategy as stretch and leverage, “Harvard Business Review”, vol. 71 (2), s. 75–84.
View in Google Scholar

Harasim J. (2008), The role of intangible assets in banks competitiveness and effectiveness, “Journal of Economics and Management”, no. 4, s. 41–57.
View in Google Scholar

Inkinen H., Kianto A., Vanhala M., Ritala P. (2017), Structure of intellectual capital – an international comparison, “Accounting, Auditing & Accountability Journal”, vol. 30 (5), s. 1160–1183.
View in Google Scholar

Isaac R., Herremans I., Kline T. (2010), Intellectual capital management enablers: A structural equation modeling analysis, “Journal of Business Ethics”, vol. 93 (3), s. 373–391.
View in Google Scholar

Iwanicz-Drozdowska M., Bongini P., Smaga P., Witkowski B. (2017), Rola kapitału zagranicznego w sektorze bankowym dla stabilności finansowej i rozwoju gospodarczego krajów, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H (Oeconomia)”, vol. 51 (5), s. 129–137.
View in Google Scholar

Jarin A., Rahat M., Kashem M. A. (2014), Eco-banking strategies for competitive advantages, “European Journal of Business and Management”, vol. 6 (3), s. 84–91.
View in Google Scholar

Jayakumar M., Pradhan R. P., Dash S., Maradana R. P., Gaurav K. (2018), Banking competition, banking stability, and economic growth: Are feedback effects at work?, “Journal of Economics and Business”, vol. 96, s. 15–41.
View in Google Scholar

Joshi M., Cahill D., Sidhu J. (2010), Intellectual capital performance in the banking sector: An assessment of Australian owned banks, “Journal of Human Resource Costing & Accounting”, vol. 14 (2), s. 151–170.
View in Google Scholar

Kamath G. B. (2007), The intellectual capital performance of Indian banking sector, “Journal of Intellectual Capital”, vol. 8 (1), s. 96–123.
View in Google Scholar

Kamukama N. (2013), Intellectual capital: Company’s invisible source of competitive advantage, „Competitiveness Review”, vol. 23 (3), s. 260–283.
View in Google Scholar

Kasasbeh E., Harada Y., Noor I. (2017), Factors influencing competitive advantage in banking sector: A systematic literature review, “Research Journal of Business Management”, vol. 11 (2), s. 67–73.
View in Google Scholar

Kelner B., Finegold D. (1996), Adding value in banking, “Solan Management Review”, no. 38, s. 57–68.
View in Google Scholar

Khan M. H. U. Z., Islam M. A., Fatima J. K., Ahmed K. (2011), Corporate sustainability reporting of major commercial banks in line with GRI: Bangladesh evidence, “Social Responsibility Journal”, vol. 7 (3), s. 347–362.
View in Google Scholar

Kick T., Prieto E. (2015), Bank risk and competition: Evidence from regional banking markets, “Review of Finance”, vol. 19 (3), s. 1185–1222.
View in Google Scholar

Kieżel M., Kwiecień A. (2012), Kapitał relacyjny i „Customer Relationships Management” w kontekście tworzenia wartości (z uwzględnieniem specyfiki sektora bankowości detalicznej), „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse. Rynki Finansowe, Ubezpieczenia”, nr 55 (1), s. 585–593.
View in Google Scholar

Kisielewska M. (2005), Charakterystyka wybranych metod pomiaru efektywności bazujących na krzywych efektywności, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu”, nr 4 (17), s. 4–6.
View in Google Scholar

Klimontowicz M. (2011), Identyfikacja kapitału intelektualnego w banku, „Annales Universitatis Marie Curie-Skłodowska. Sectio H (Oeconomia)”, nr 45 (2), s. 195–202.
View in Google Scholar

Knezević M., Lukić A. (2012), Electronic business operational on the banking market in Serbia and countries in the region, “International Journal of Advances in Management and Ecomics”, vol. 1, s. 102–107.
View in Google Scholar

Koellinger P. (2008), Why are some entrepreneurs more innovative than others? “Small Business Economics”, vol. 31 (1), s. 21–37.
View in Google Scholar

Kopański A., Porębski D. (2015), Próba oceny efektywności banków komercyjnych za pomocą metody DEA, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H (Oeconomia)”, nr 49 (4), s. 257–267.
View in Google Scholar

Kopczewski T. (2000), Efektywność technologiczna i kosztowa banków komercyjnych w Polsce w latach 1997–2000, „Materiały i Studia NBP”, nr 113, s. 14-35.
View in Google Scholar

Kopiński A. (2017), Analiza rentowności wybranych banków komercyjnych w Polsce, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H (Oeconomia)”, nr 50 (4), s. 225–236.
View in Google Scholar

Korzeb Z., Samaniego-Medina R. (2019), Sustainability performance. A comparative analysis in the Polish banking sector, „Sustainability”, vol. 11 (3), s. 1–16.
View in Google Scholar

Kowalewski T. (2005), Zagadnienie kapitału ludzkiego w kontekście funkcjonowania banku, „Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy” 2005, vol. 5, s. 377–382.
View in Google Scholar

Krasodomska J. (2012), Znaczenie społecznej odpowiedzialności banków dla bezpieczeństwa systemu finansowego, „Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego”, nr 12, s. 151–159.
View in Google Scholar

Krzyżanowska M. (2009), Marketing a inne sposoby budowania przewagi konkurencyjnej, „Marketing i Rynek”, nr 1, s. 2–8.
View in Google Scholar

Kukuła K., Luty L. (2015), Propozycja procedury wspomagającej wybór metody porządkowania liniowego, „Przegląd Statytyczny”, nr 62 (2), s. 219–231.
View in Google Scholar

Lagasio V., Cucari N., Aberg C. (2021), How corporate social responsibility initiatives affect the choice of a bank: Empirical evidence of Italian context, “Corporate Social Responsibility and Environmental Management”, vol. 28 (4), s. 1348–1359.
View in Google Scholar

Liu E. X. (2021), Stay competitive in the digital age: The future of banks, “IMF Working Papers”, vol. 46 (1), s. 1–42.
View in Google Scholar

Luca D., Dolga V. (2021), From Industry 3.0 to Industry 4.0, “The International Journal of Engineering and Science (IJES)”, vol. 10 (9), s. 44–52.
View in Google Scholar

Łukasiewicz G. (2013), Zakres i skutki raportowania kapitału intelektualnego we współczesnych organizacjach, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 386, s. 134–150.
View in Google Scholar

Macias J. (2008), Nowe koncepcje przewagi konkurencyjnej współczesnych przedsiębiorstw, „Przegląd Organizacji”, nr 9, s. 11–14.
View in Google Scholar

Mahmood T., Mubarik M.S. (2020), Balancing innovation and exploitation in the fourth industrial revolution: Role of intellectual capital and technology absorptive capacity, “Technological Forecasting and Social Change”, vol. 160 (1), s. 23–38.
View in Google Scholar

Malina T., Zeliaś A. (1997), On building taxonometric measures of living condition, “Statistics in Transitions: An International Journal of the Polish Statistical Association”, vol. 3, s. 523–544.
View in Google Scholar

Mantorska J. (2020), Kapitał intelektualny jako wartość w przedsiębiorstwie, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, vol. 3 (1), s. 55–67.
View in Google Scholar

Marcinkowska M. (2012), Innowacje finansowe w bankach, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 266, s. 71–96.
View in Google Scholar

Marek D., Blazek J. (2016), The challenge of breaking the academia – business firewall in Czechia: Comparing the role of differentiated knowledge bases in collaborative R&D projects, “European Planning Studies”, vol. 24 (4), s. 809–831.
View in Google Scholar

Massoc E. (2021), Banks, power, and political institutions: The divergent priorities of European states towards too-big-to-fail banks: The cases of competition in retail banking and the banking structural reform, “Business and Politics”, vol. 22 (1), s. 135–160.
View in Google Scholar

Mavridis D. G. (2004), The intellectual capital performance of the Japanese banking sector, “Journal of Intellectual Capital”, vol. 5 (4), s. 92–115.
View in Google Scholar

Meles A., Porzio C., Sampagnaro G., Verdoliva V. (2016), The impact of the intellectual capital efficiency on commercial banks performance: Evidence from the US, “Journal of Multinational Financial Management”, vol. 36, s. 64–74.
View in Google Scholar

Mentorska J. (2020), Kapitał intelektualny jako wartość w przedsiębiorstwie, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 3 (1), s. 55–67.
View in Google Scholar

Mieszała R. (2019), Impact of the collapse of the Lehman Brothers bank and the 2008 financial crisis on global economic security, “Scientific Journal of the Military University of Land Forces”, vol. 51 (1), s. 146–154.
View in Google Scholar

Mohd J., Abid H. (2021), Critical components of Industry 5.0 towards a successful adoption in the field of manufacturing, “Journal of Industrial Integration and Management”, vol. 5 (3), s. 327–348.
View in Google Scholar

Mroziewski M. (2012), Aksjonormatywność w zarzadzaniu jako czynnik kreatywności, „Studia Ekonomiczne. Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach”, vol. 114(1), s. 40–50.
View in Google Scholar

Murinde V., Rizopoulos E., Zachariadis M. (2022), The impact of the FinTech revolution on the future of banking: Opportunities and risks, “International Review of Financial Analysis”, vol. 81 (1), s. 1–27.
View in Google Scholar

Nakamura L. (2000), Economics and the New Economy: The invisible hand meets creative destruction, “Business Review, Federal Reserve Bank of Philadelphia”, July/August, s. 15–30.
View in Google Scholar

Nawaz T., Haniffa R. (2018), Determinants of financial performance of Islamic banks: An intellectual capital perspective, “Journal of Islamic Accounting and Business Research”, vol. 8 (2), s. 130–142.
View in Google Scholar

Nitoi M., Spulbar C. (2015), An examination of banks’ cost efficiency in Central and Eastern Europe, “Procedia Economics and Finance”, vol. 22 (1), s. 544–551.
View in Google Scholar

Northcott C. A. (2004), Competition in banking: A review of the literature, “Bank of Canada Working Paper” 24, s. 1–35.
View in Google Scholar

Nosowski A. (2013), Modelowanie zorientowane biznesowo a kapitał intelektualny banku, „Zarzadzanie i Finanse” 2013, nr 2 (1), s. 406–417.
View in Google Scholar

O’Regan P., O’Donnel D., Kennedy T., Bontis N., Cleary P. (2001), Perceptions of intellectual capital. Irish evidence, “Journal of Human Resource Costing and Accounting”, vol. 6 (2), s. 29–38.
View in Google Scholar

Octavio D. Q., Soesetio Y. (2019), Intellectual capital and bank profitability: Evidence from conventional and Islamic bank in Indonesia, “Journal Keuangan dan Perbankan”, vol. 23 (2), s. 191–205.
View in Google Scholar

Ozkan N., Cakan S., Kayacan M. (2017), Intellectual capital and financial performance: A study of the Turkish Banking Sector, “Borsa Istanbul Review”, vol. 17 (3), s. 190–198.
View in Google Scholar

Patalas-Maliszewska J. (2010), Nowe spojrzenie na strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/36/id/769, vol. 4 (36), s. 1–9.
View in Google Scholar

Pawlak J. (2001), Koszty a efektywność w firmie zarządzanej przez jakość, „Problemy Jakości” nr 1, s. 39–42.
View in Google Scholar

Pawłowska M. (2003), Wpływ fuzji i przejęć na efektywność w sektorze banków komercyjnych w Polsce w latach 1997–2001, „Bank i Kredyt”, nr 2 (1), s. 20–34.
View in Google Scholar

Pawłowska M. (2005), Konkurencja i efektywność na polskim rynku bankowym na tle zmian strukturalnych i technologicznych, „Materiały i Studia NBP”, nr 192, s. 24–42.
View in Google Scholar

Peteraf M. A. (1993), The cornerstones of competitive advantage. A resource-based view, “Strategic Management Journal”, no. 14, s. 179–191.
View in Google Scholar

Pietrzak J. (2002b), Wpływ modelu dystrybucji na konkurencyjność banków, „Bank i Kredyt”, vol. 3 (1), s. 35–43.
View in Google Scholar

Piocha S., Radlińska K. (2008), Konkurencja i konkurencyjność sektora banków komercyjnych, „Zeszyty Naukowe Instytutu Ekonomii i Zarządzania”, vol. 12 (1), s. 119–132.
View in Google Scholar

Porter M. E. (2008), The five competitive forces that shape strategy, “Harvard Business Review”, vol. 86 (1), s. 79–93.
View in Google Scholar

Poznańska K. (2010), Innowacyjność jako źródło przewagi konkurencyjnej polskich przedsiębiorstw, „Materiały i Prace Instytutu Funkcjonowania Gospodarki Narodowej”, nr 82 (1), s. 65–79.
View in Google Scholar

Procter R., Rouncefield M., Poschen M., Lin Y., Voss A. (2011), Agile project management: A case study of a Virtual Research Environment development project. Computer supported cooperative work, “Computer Supported Cooperative Work. The Journal of Collaborative Computing and Work Practices”, vol. 20 (3), s. 197–225.
View in Google Scholar

Pulic A. (2000), VAIC – an accounting tool for IC management, “International Journal of Technology Management”, vol. 20 (5–7), s. 702–714.
View in Google Scholar

Rahman M., Akhter B. (2021), The impact of investment in human capital on bank performance: Evidence from Bangladesh, „Future Business Journal”, vol. 61 (7), s. 1–13.
View in Google Scholar

Rajan R. G., Zingales L. (2001), The influence of the financial revolution on the nature of firms, “Amercian Economic Review”, vol. 91 (2), s. 206–211.
View in Google Scholar

Ramaseshan B., Caruana A., Pang L. S. (2002), The effect of market orientation on new product performance: A study among Singaporean firm, “Journal of Product & Brand Management”, vol. 11 (6), s. 399–409.
View in Google Scholar

Ramesh K., Saha R., Goswami S., Dahiya R. (2019), Consumer’s response to CSR activities: Mediating role of brand image and brand attitude, “Corporate Social Responsibility and Environmental Management”, vol. 26 (2), s. 377–387.
View in Google Scholar

Rochmadhona B. N., Suganda T. R., Cahyadi S. (2018), The competitive advantage between intellectual capital and financial performance of banking sector in ASEAN, “Journal Keuangan dan Perbankan”, vol. 2 (22), s. 321–334.
View in Google Scholar

Roos G., Roos J. (1997), Measuring your company’s intellectual performance, “Long Range Planning”, no. 30 (3), s. 413–426.
View in Google Scholar

Rosińska-Bukowska M. (2014b), Internacjonalizacja przedsiębiorstw – istota budowania konkurencyjności w dobie globalizacji korporacyjnej, „Ekonomia Międzynarodowa”, nr 8, s. 153–171.
View in Google Scholar

Rosińska-Bukowska M. (2017a), Strategic changes in transnational corporation as an adjustment to the challenges of the 21st century, “Entrepreneurial Business and Economics Review (EBER)”, vol. 5 (2), s. 143–157.
View in Google Scholar

Rosińska-Bukowska M. (2017b), The model of competitiveness assessment of coopetition network systems – competition and cooperation of enterprises in the global economy, “Journal of Economics & Management”, vol. 24 (2), s. 5–13.
View in Google Scholar

Rosińska-Bukowska M. (2020b), The significance of intellectual capital in strategies of transnational corporations, “International Journal of Management and Economics”, vol. 56 (4), s. 291–306.
View in Google Scholar

Rosińska-Bukowska M. (2022), Evolution of corporate social responsibility standards and their implementation in the strategies of the most powerful corporations: Guidelines for the CSR 5.0 concept, “International Entrepreneurship Review”, vol. 8 (2), s. 25–35.
View in Google Scholar

Rosolińska A. (2007), Kapitał intelektualny w ocenie ryzyka kredytowego, “Journal of Management and Business Administration. Central Europe”, vol. 15 (1), s. 41–46.
View in Google Scholar

Ruiz-Rodriguez M.C., Castilla-Polo F. (2019), The intangible index in bank management, “Intangible Capital”, vol. 15 (8), s. 3–28.
View in Google Scholar

Rydzewska-Włodarczyk M., Sobieraj M. (2015), Pomiar efektywności procesów za pomocą kluczowych wskaźników efektywności, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia”, nr 76 (2), s. 333–347.
View in Google Scholar

Saltelli A. (2007), Composite indicators between analysis and advocacy, “Social Indicators Research”, vol. 81 (1), s. 65–77.
View in Google Scholar

Saruchi S. A., Zamil A. M., Basiruddin R., Rasid S. Z., Ahma N. F. G. (2019), Empirical linkage of intellectual capital and performance of Islamic banks, “International Journal of Engineering and Advanced Technology”, vol. 8 (1), s. 677–684.
View in Google Scholar

Sathye M. (2001), X-efficiency in Australian banking: An empirical investigation, “Journal of Banking And Finance”, no. 25 (3), s. 613–630.
View in Google Scholar

Setianto R. H., Sukmana R. (2016), Intellectual capital and Islamic banks performance from Indonesia and Malaysia, “Iqtishadia Journal Kajian Ekonomi dan Bisnis Islam”, vol. 9 (2), s. 376–397.
View in Google Scholar

Sharabati A. A., Jawad S. N., Bontis N. (2010), Intellectual capital and business performance in the pharmaceutical sector of Jordan, “Management Decision”, vol. 48 (1), s. 105–131.
View in Google Scholar

Shen C. H., Chen Y., Hsu H., Lin C. (2020), Banking crises and market timing: Evidence from M&As in the banking sector, “Journal of Financial Services Research”, vol. 57 (3), s. 315–347.
View in Google Scholar

Shih K., Chang C., Lin B. (2010), Assessing knowledge creation and intellectual capital in banking industry, “Journal of Intellectual Capital”, vol. 11 (1), s. 74–89.
View in Google Scholar

Siudek T. (2008), Efektywność w teorii i praktyce na przykładzie wybranych banków spółdzielczych w Polsce, „Zeszyty Naukowe SGGW – Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej”, nr 65 (1), s. 5–18.
View in Google Scholar

Siudek T., Snarski P., Chodera B. (2013), Konkurencyjność banków komercyjnych i spółdzielczych w Polsce, „Roczniki Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich”, nr 100 (2), s. 25–36.
View in Google Scholar

Skrzypek E. (1999), Wpływ zarządzania wiedzą na jakość, „Problemy Jakości”, nr 11, s. 4–9.
View in Google Scholar

Skrzypek E. (2017), Raportowanie kapitału intelektualnego organizacji, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, vol. 481 (1), s. 94–105.
View in Google Scholar

Skvarciany V., Jureviciene D., Iljins J., Gaile-Sarkane E. (2018), Factors influencing a banks competitive ability: the case of Lithuania and Latvia, “Oeconomia Copernicana”, vol. 9 (1), s. 7–28.
View in Google Scholar

Smuda-Kocoń M. (2019), Value added of intellectual capital in banks and the hysteresis effect, „Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie”, nr 136, s. 551–563.
View in Google Scholar

Sobolewski M., Stępień K. (2015), Zmiany efektywności banków w Polsce w latach 1996–2009, “Modern Mangement Review”, vol. XX, 22 (3), s. 199–212.
View in Google Scholar

Soewarno N., Tjahjadi B. (2020), Measures that matter: An empirical investigation of intellectual capital and financial performance of banking firms in Indonesia, “Journal of Intellectual Capital”, vol. 21 (6) , s. 1085–1106.
View in Google Scholar

Sotiroski K., Taleska S., Janeska M. (2012), Measuring intellectual capital in the banking sector in the Republic of Macedonia, Conference: „Reseraching Economic Development and Entrepreneurship in Transition Economies Redete”, Banja Luka, s. 161–173.
View in Google Scholar

Speed R., Smith G. (1993), Customers, strategy and performance, “International Journal of Bank Marketing”, vol. 11 (5), s. 3–11.
View in Google Scholar

Stankiewicz, M. J. (2000). Substance and Methods of Evaluation of Enterprise Competitiveness, „Gospodarka Narodowa. The Polish Journal of Economics”, vol. 161(7), s. 95–111.
View in Google Scholar

Strahl D., Walesiak M. (1997), Normalizacja zmiennych w skali przedziałowej i ilorazowej w referencyjnym systemie granicznym, „Przegląd Statystyczny”, nr 44 (1), s. 69–77.
View in Google Scholar

Strojny M. (1999), Zarządzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym jako nowe źródło przewagi konkurencyjnej, „Problemy Jakości”, nr 12, s. 4–7.
View in Google Scholar

Studzińska E. A. (2012), Metody pomiaru efektywności banków, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 264, s. 413–431.
View in Google Scholar

Subramaniam M., Youndt M. (2005), The influence of intellectual capital on the types of innovative capabilities, “Academy of Management Journal”, vol. 48 (3), s. 450–463.
View in Google Scholar

Szablewski A. (2008), Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa – logika i prawidłowości, „Finansowy Kwartalnik e-Finanse”, www.e-finanse.com, nr 3, s. 1–8.
View in Google Scholar

Szambelańczyk J. (2010), Stabilność systemu bankowego a paradygmat bankowości, „Finanse”, nr 1 (2), s. 39–65.
View in Google Scholar

Szlis I. (2010), Źródła przewagi w bankowości detalicznej w świetle badań, „Ekonomiczne Problemy Usług”, nr 55 (3), s. 105–115.
View in Google Scholar

Szwacka-Mokrzycka J. (2010), Znaczenie wizerunku w budowaniu pozycji konkurencyjnej banków, „Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing”, nr 4 (53), s. 278–286.
View in Google Scholar

Szymańska E. (2010), Efektywność przedsiębiorstw – definiowanie i pomiar, „Roczniki Nauk Rolniczych. Seria G”, nr 97 (2), s. 152–164.
View in Google Scholar

Śledzik K. (2008), Wyceny KI w spółkach giełdowych, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 1 (6), s. 16–33.
View in Google Scholar

Śledzik K. (2012), Wykorzystanie wskaźnika KCE do wyceny poziomu zasobów niematerialnych banków krajowych i banków porównawczych za okres 2005–2010, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia”, nr 689 (50), s. 71–82.
View in Google Scholar

Tarka P. (2010), Latent variable models – issues on measurement and finding exact constructs, „Przegląd Statystyczny”, nr 4 (1), s. 142–167.
View in Google Scholar

Teece D. J., Pisano G., Shuen A. (1997), Firm capabilities, resources and the concept of strategy, “Strategic Management Journal”, vol. 18 (7), s. 509–533.
View in Google Scholar

Tian L., Han L., Mi B. (2020), Bank competition, information specialization and innovation, “Review of Quantitative Finance and Accounting”, vol. 54 (1), s. 1011–1035.
View in Google Scholar

Trisnowati Y. (2014), Intellectual capital and market value: Evidence from Indonesia, “Investment Management and Financial Innovations” vol. 16 (4), s.89-112.
View in Google Scholar

Ujwary-Gil A. (2017), The business model and intellectual capital in the value creation of firms: A literature review, “Baltic Journal of Management”, vol. 12 (3), s. 368–386.
View in Google Scholar

Urbanowska-Sojkin E. (2004), Niematerialne czynniki konkurencyjności przedsiębiorstwa, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Poznaniu”, nr 43, s. 43–60.
View in Google Scholar

Vial G. (2019), Understanding digital transformation: A review and a research agenda, “Journal of Strategic Information Systems”, vol. 28 (2), s. 118–144.
View in Google Scholar

Węgrzyn P. (2020), Strategie biznesowe a główne kierunki rozwoju banków komercyjnych w Polsce, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie”, nr 2 (1), s. 177–191.
View in Google Scholar

Wiig K. W. (1997), Integrating intellectual capital with knowledge management, “Long Range Planning”, vol. 30 (3), s. 399–405.
View in Google Scholar

Wodnicka M. (2021), Wpływ czwartej rewolucji przemysłowej na innowacyjność usług, „Optimum Economic Studies” 2021, vol. 3 (105), s. 48–59.
View in Google Scholar

Wojnarowska H., Adamska I. (2001), Proces kształtowania lojalności klientów indywidualnych, „Marketing i Rynek”, nr 12, s. 6–11.
View in Google Scholar

Wysocki F., Łuczak A. (2001), Klasyfikacja typologiczna banków według ich sytuacji finansowej, „Wiadomości Statystyczne”, nr 12, s. 33–46.
View in Google Scholar

Yang C., Lin C. (2009), Does intellectual capital mediate the relationship between HRM and organizational performance? Perspective of a healthcare industry in Taiwan, “The International Journal of Human Resource Management”, vol. 20 (9), s. 1965–1984.
View in Google Scholar

Zeliaś A. (2002), Some notes on the selection of normalization of diagnostic variables, “Statistics in Transition”, vol. 5 (5), s. 787–802.
View in Google Scholar

Okladka

Downloads

Published

31 October 2023

Series

Details about the available publication format: ISBN (e-book)

ISBN (e-book)

ISBN-13 (15)

978-83-8331-273-6

Recommend monographs by the same author(s)